Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
24.05.2012 19:00 - Консервативна правописна реформа (инициатива на ГД "С ЛЮБОВ - за БЪЛГАРИЯ!")
Автор: deathmetalverses Категория: Политика   
Прочетен: 2886 Коментари: 1 Гласове:
6


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 
image
Готският епископ ВУЛФИЛА - автор на първообраза на "Кирилицата" (и на долната снимка)

image
imageСтраница от ГОТСКАТА БИБЛИЯ на епископ Вулфила
image
СРАВНЕТЕ азбуката на епископ ВУЛФИЛА (тук) и КИРИЛИЦАТА (чието авторство се приписва на св. равноапостол Климент, архиепископ Охридски - на долната снимка; двете снимки са заети от:
 )http://ziezi.net/azbuka.html
image
КОНСЕРВАТИВНА ПРАВОПИСЬНА РЕФОРМА НА БѪЛГАРСКИЯТЪ КНИЖОВЕНЪ ѢЗИКЪ, сѫобразена съ правилата, установени отъ комисията на Маринъ Дриновъ въ 1899 г. Тази инициатива на Гражданско движение "Съ Любовь - за Бѫлгария! - БИЧ"  следва да бѫде прѣцизирана от бѫлгарските филолози и се прѣдлага за широка обществена дискоусия. Вѫвеждането й ще бѫде много улеснено отъ компютърните технологии - речници за автоматична проверка и редакция спорѣдъ граматичните правила.


1.Вѫзстановява се краѣсловното ‘ъ’ въ доумите, които завършватъ съсъ сѫгласна боуква: димъ, мимъ, артистъ, черенъ, бѣсенъ, тѣсенъ, тихъ, соухъ, чоукъ, цвѣтъ, Иванъ, Драганъ, Борисъ, борецъ.. 2. Относно сѫюзите ‘съ’ и ‘въ’. Прѣдъ доуми, започващи съ гласна или сѫгласна, различни отъ ‘с– з’ или ‘в-ф’, се пишатъ като‘съ’ и ‘въ’. Прѣдъ доумите, започващи съсъ ‘с-з’ или ‘в-ф’ – като съсъ и въвъ. Примери: Въ короната, съ искоуство.., но: съсъ себе си.., въвъ фризера... 3. Вѫзстановява се боуквата ‘е двойно’ (Ѣ ѣ), символизираща единството между Източната и Западна МѪДРОСТЬ на БАЛКАНИТЕ (или въвъ ВАЛЛЪ+ХАЛЛА.., БАЛА+КАНЪ.., θ+РА+КИ+СЪ или ТРОНДЪ+ХЕЙМЪ.., спорѣдъ Снори Стоурлусонъ.., кѫдето се намира Пѫрвоизточникътъ на Шамбхала хималайска въ РИЛСКАТА СВѢТА ОБИТЕЛЬ на скитащите между звездите космически ТВОРЦИ, сѫздали човешкиятъ родъ край седемте сакрални езера подъ Циркуса на вѫрха “Пѫть кѫмъ Бога” – Моус+салла (или “Шенгъ Ри-ла” въ тибетскиятъ ѣзикъ = ‘свѣщена планина’) . Правилото важи за пѫрва боуква или сричка, и когато сѫ вѫзможни доублетни форми. Определя се споредъ кореновата дума, за многосричните доуми. Примери: рѣка, млѣко, вѣра, изневѣра,  мѣра, мѣрникъ, изнамѣрихъ.., сѣра, сѣрни,  трѣбва, трѣбникъ, ѣзикъ, ѣзичникъ, злоѣзичие.., тѣхенъ, врѣкамъ, клѣкамъ, клѣкъ, но: клекъ/растение!/, сѣдамъ, седѣнки.., щѣхъ, свѣтъ, свѣтецъ свѣтлина, свѣтя и свѣткамъ, дѣлъ, раздѣлямъ, дѣсенъ(за пососка), но: десинъ/чоуждица!/, голѣмъ, НО: ГОЛЕМЪ /герой отъ равинските предания/, бѣсенъ, бѣсъ, цѣръ, дѣца, цѣлъ, нѣкой, цѣлостьта..; прѣдъ, слѣдъ, прѣзъ.., но: пределъ, предназначение, председатель, следѧ, следователь, следвамъ, презвитеръ, презирамъ, преписвамъ...!!! 4. Ѧ ѧ‘малката носовка’се употребява въ доуми, като: лѧстовица.., следѧ (вѫзможна доублетна форма между ‘а’ и ‘я’) и краѣ словно слѣдъ ‘-ель’:  рѫководитель – рѫководителѧ, учитель – учителѧ, ангелъ-гоубитель, – лѧ.., следователь, –лѧ .., Израиль – Израил-ѧ (но:ИзраелЪ!, е-то е твѫрда сѫгласна). 5. Ь,ь – ‘еръ малъкъ’, или ‘меки знакъ’(йъ и йа)- въ царь, конь, день, пѫть.., и доуми отъ женски родъ: пролеть-та, есень-та, мѫдрость-та, любовь-та.., писменость-та... 6. Ѫѫ – “голѣмата носовка” или “жабешкото ‘ъ’”- като пѫрва боуква или в пѫрва сричка-пѫть,рѫка,сѫдъ,мѫтя,бѫдеще, Бѫлгария, бѫлгаринъ, ѫгълъ , мѫтенъ, мѫкна, рѫгамъ...и т.н. 7. (Те) СА и (азъ не) ЩА се пишатъ като: ТЕ Сѫ и АЗЪ не Щѫ 8. Дѫлгото ‘у’ се пише като ‘оу’ въвъ всички доуми, кѫдето го има. Примери: доуша, доухъ, соухъ, соукно, жоуля, коукеръ, смоукало, коуче, боутъ, чоукъ, соума, коу-коу.., но никога, като начална боуква : УЧИТЕЛЬ и УЧИТЕЛѧ, или въ: употребѧвамъ, уронвамъ, уборка, устройство.., кѫдето втората сричка започва съ ‘о’. Не се пише ‘оу’ и въ едносрични като: чуй, туй, буй, или пѫрва сричка съ ‘о’: онуй, обуй... Слѣдъ гласна, не се пише оу: преумножававамъ, приучавамъ... Важно!‘О’-то въ ‘оу’ не се произнася. Важно! Дѫлгото ‘у’ не е отдѣлна, нова боуква, две различни сѫ. 9. Употребата на θ. Въ доуми с твѫрдо ‘т’, обикновено отъ чоуждъ произходъ: Елизабеθ.., Аθина, θеодоръ, θеодосий, θоръ, амеθистъ, θРАКИЯ, Сабаоθъ, θеория, θеорема.... 10. Вѫзстановява се ћ като звука ‘дж’ въ: ћућ е, ћиросвам, ћага, маћари, манћа, ћобъ, ћинъ, Ђонъ, Ђовани...., и меко ‘г’  -въ доуми като Праћа... 11. Вѫзстановява се звоукътъ Ѕ – ‘дз’ въ прости доуми като: Ѕвизска, Ѕѫнъ-Ѕѫнъ, Ѕоурла , Ѕѫръ- Ѕ ѫръ и сложно-сѫставни като: наЅорникъ, наsиравамъ.., 12. Вѫзстановява се правописьтъ на доуми като СѫРДЦЕ, ПРАЗДНИКЪ, ИСКОУСТВО.., и т.н.    ( Благодарности за използваните тук  унищожени свещени български букви дължа на ПАНАЦЕЯ и БГЗЕМЯ. Дриновският шрифт може да бъде изтеглен от сайта на блогера БГЗЕМЯ.)   Предлагам на вниманието Ви и една интерсна статия за връзката между азбуката на епископ Вулфила, ГЛАГОЛИЦАТА и КИРИЛИЦАТА (http://slivendnesiutre.wordpress.com/2011/05/24/%D0%B0%D0%B7%D0%B1%D1%83%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D1%83%D0%BB%D1%84%D0%B8%D0%BB%D0%B0-%D0%BF%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D1%81%D1%8A%D0%B7%D0%B4%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%B0/ )
Росен Милев е завършил Хумболтовия университет в Берлин, доктор е на философските науки на Залцбургския университет, преподавал е „Европейска комуникационна история“ в Берлин, Виена и Цюрих, автор е на студии и книги по история на медиите и комуникациите на Балканите и в Европа, между които на първата по рода си „Европейска медийна и комуникационна история“ (Грац, 2001), както и на издадената от Съвета на Европа „Медиите и интеркултуралната комуникация в Европа” (Страсбург, 2000). Като ръководител на сдружение „Балканмедиа“ (от 1990 г.), на Балканската медийна академия (от 2000 г.), както и на нейния Готски проект (от 2002 г.) координира различни международни инициативи, учебни, научни и културни програми. Съставител е на сборника „Готите“ (2003), който за пръв път представя в цялостен и комплексен вид готското културно-историческо наследство по българските земи, и автор на книгата „Вулфила, готите, Европа“, излязла от печат в края на 2004 г. Д-р Росен Милев за старогерманското ни културно-историческо наследство: „Обръщането към готските ни корени има за цел да покаже и докаже, че наред със славянското, прабългарското и тракийското начало в нашата народност непременно трябва да забележим и оценим по достойнство и старогерманското, готското.“ В хода на най-новите интердисциплинарни изследвания по Готския проект (2002–2011) на Балканската медийна академия все по-реални очертания придобива тезата, че при създаването на кирилските букви през IХ–Х в. в Североизточна България е използвана и готската азбука на епископ Вулфила (311–383). Както е известно, светите братя Кирил и Методий всъщност създават глаголицата, а не кирилицата. Кирилските букви са творение на техните ученици. От IX в. глаголицата се използва само около два века още успоредно с новата азбука, наречена в чест на славянските апостоли кирилица. По-късно, по време на Второто българско царство, тя постепенно измества напълно глаголицата. Заслугата на братята Кирил и Методий е в превода на Божието слово на славянски език, на Вулфила – в създаването на модела и първоосновата за съвременната славянска писменост. Извън митовете и легендите името му е свързано с Кодекс Аргентеус (Библия на Вулфила) – един от най-старите значими писмени паметници на Европа, който се съхранява в Упсала, Швеция. През вековете Вулфила е считан на Запад ту за първоучител, мисионер и строител, ту за еретик, ту е възхваляван, ту осъждан на забвение. Признаван е за светец, след което е отричан. Тази липса на категорична определеност на живота и делото на Вулфила обърква и привлича едновременно. Може би точно това провокира д-р Росен Милев – ръководител на Готския проект – да насочи усилията си към изследването на тази историческа личност от изключителна величина. Стенописът
„Това е първото изображение изобщо на епископ Вулфила за всичките 1700 години от времето, когато е живял и оставил своето дело. Фактът, че не е бил изобразяван, е феномен. Имаме негово описание по житието – виждате типичните черти на готите: долихоцефалното (тясно и продълговато) лице, русата коса, сините очи. Рисунката е дело на младия български творец Ненко Балкански, внук на едноименния художник от 20–30-те години на ХХ в. Идейният проект за изображението е мой и на доц. Здравко Ждраков от Художествената академия. Прическата се нарича „готски овал“ и е същата като на средновековните рицари. По предложение на колегата Ждраков му сложихме този правоъгълен агиографски знак, типичен за IV, V, VI в. Когато дойдоха да го освещават, архиепископът каза: „Без да искате, сте го съживили с този квадратен знак.“ Това не е търсен ефект, но тъй като тук все пак не е църква, си позволихме тази фриволност. И така – ние, българите, последни започваме да изследваме готите, но първи изобразяваме епископ Вулфила въз основа на житието.
След смъртта си Вулфила (на готски името му означава малко вълче) е почитан по нашите земи като Сан Лупус – Свети вълк. Затова е изобразен вълк в основата на чешмата, която всъщност представлява баптистерий, където са се кръщавали новородените. Архангел Гавриил присъства, защото той диктува на светите книжовници. Тронът с азбуката, църквата са в стар вестготски стил от VIII в. От гледна точка на изкуствознанието рисунката е издържана.“ Освен стенописа в двора на Дом Вулфила се предвижда постепенното съграждане на пирамида, посветена на епископа в стила на алтайските пирамиди. Идеята е всеки посетител да слага по един камък и по този начин да участва в построяването на интерактивен паметник в стил ХХI в. Идеята се харесва на всички, защото е оригинална. В дома вече са били на посещение шведският, норвежкият и немският посланик, гости от Германия… Най-голям интерес към проекта проявяват Швеция и Норвегия, защото оттам са тръгнали готите, Италия, Испания, Австрия и Германия, където са отишли после. Д-р Росен Милев ни запознава с исторически обосновани факти и доказателства за значимостта на делото на Вулфила и за готското присъствие по нашите земи. Азбуката
„Вече има безспорни доказателства, че при създаването на кирилицата от учениците на Кирил и Методий през IХ в. е използвана азбуката на Вулфила. Основен аргумент за това са имената на буквите. На българската азбука „ази“, „буки“, „веди“, „слови“…, и на готската: А – ази (Азите са готските богове), Б – birkalen (брези, дървета) – в кирилицата „буки“ означава „букове“, но и обобщено „дървета“.
Християнизацията
„Скалните манастири и изобщо масовата християнизация на нашите земи през IV, V, VI в. е свързана с готите. През I в. св. Андрей идва тук и прави първите християнски общини. Тук готите превеждат Библията и създават готския език, считан за сакрален чак до ХIII в. в Швеция. До това време шведски документи са писани на готския език на Вулфила, когато той отдавна вече не е бил говорим в Скандинавия. Към него е имало същото отношение като към сакрамент, както е било и с църковнославянския език. Ние раждаме две азбуки за Европа и два сакрални в продължение на векове езика – църковнославянски и готски.“
 



Гласувай:
6



1. gosho568 - Честит 24-ти май - ден на славянската писменост и култура!
24.05.2012 23:49
Поздрави от мен!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: deathmetalverses
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 9567554
Постинги: 3153
Коментари: 5645
Гласове: 58743
Спечели и ти от своя блог!