Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
28.11.2013 17:22 - РАЖДАНЕТО на ЕДНА НАЦИЯ (1915) + НЕТЪРПИМОСТ. Борбата на Любовта през вековете (1916) на Д. У. ГРИФИТ
Автор: deathmetalverses Категория: Изкуство   
Прочетен: 3288 Коментари: 0 Гласове:
8


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image
Сцена от скандалния филм "The Born Of a Nation", в която "рицарите" от Ку Клукс Клан атакуват федерални войници

  Действащи лица в “Раждането на една нация”:   ·                    Остин Стоунман - политически лидер от Севера, който проповядва и прилага политиката за възстановяване в завладените Южни щати (политиката и периодът са известни като “Реконструкцията”). Опитва се да отстрани със законопроект президента Ендрю Джонсън.   ·                    Елси Стоунман - дъщеря му. Влюбва се в младия бунтовник от Юга Бен Камерън.   ·                    Фил Стоунман - син на Остин и брат на Елси. Влюбен в южнячката Маргарет Камерън.   ·                    Лидия Браун – мулатка, икономка на Остин Стоунман.   ·                    Сила Линч – мулат, прислужник на Остин Стоунман. Помага на политика във възстановяването на непокорните южни щати.   ·                    Марион Льоноар – 15 годишно бяло момиче, което е било детската любов на Бен Камерън. Изнасилена от негъра Гас, тя се самоубива, скачайки от скала.   ·                    Джени Льоноар - майка на Марион. Самоубива се от същата скала, след озлочестяването на дъщеря си.   ·                    Гас - бивш роб на Камерън. След злоупотребата му с Марион, той е отвлечен и екзекутиран от Ку Клукс Клан, под надзора на “Великия Дракон” Бен Камерън   ·                    Д-р Ричард Камерън – лекар от Юга, лъжливо обвинен за съучастие в убийството на президента Линкълн.   ·                    Г-жа Камерън - съпруга на д-р Ричард Камерън.   ·                    Бен Камерън - син на д-р Р. Камерън и главен отрицателен (или положителен – зависи от гл. точка!) герой на романа. Влюбен в севернячката Елси Стоунман. Воюва в армията на Конфедерацията по време на Гражданската война, а по-късно се присъединява към Ку Клукс Клан, за да се възстанови превъзходството на белите.   ·                    Маргарет Камерън - сестра на Бен.   ·                    Майка   ·                    Джейк   ·                    Президентът Ейбрахам Линкълн   ·                    Президентът Ендрю Джонсън – наследникът на Линкълн. Обвинен е в Конгреса за създаване на пречки пред възстановяването на Юга.
image 
Два филмови постера към филма "Раждането на една нация"

image
  image
Илюстрация към първото издание (1905 г.) на "The Clansman" от Томас Диксън, литературната основа на "Раждането на една нация"

  Дейвид Люелин Уoрк Грифит, чиито предци са от Уелс, е роден на 22 януари 1875 г. в градчето Лагранж , щата Кентъки и почива на 23 юли 1948 г. в Холивуд, щата Калифорния. Роден е в семейството на бившия полковник от армията на Конфедерацията Джейкъб (“Гръмогласния Джейк”) Грифит, който е бил и депутат в щатския парламент на Кентъки и съпругата му  Мери Пъркинс, принадлежащи към Методистката църква. Малкият Дейвид израства с романтичните разкази на баща си за Гражданската война и мелодраматичната литература на 19 век, широко достъпна из селските райони на Кентъки, които, в съчетание, са в състояние да оформят един необективен черно-бял светоглед към човешкото съществуване и история у всеки млад човек.   Д. У. Грифит е актьор, режисьор и продуцент, който остава в световната история на филмовата индустрия като пионер на нямото кино. Известен е най-вече като режисьор на филмовия епос за Ку Клукс Клан (ККК) от 1915 г. “Раждането на една нация” и “Нетърпимост. Борбата на любовта през вековете” (1916 г). Вторият филм е отговорът на режисьора към  критиците му, които го обвиняват в расизъм за предходния, който уж възхвалява и идеализира ККК. Според някои историци филмът спомага за възраждането на ККК, който в началото на 20 век не е толкова активен, колкото след края на Гражданската война в САЩ.  За “Нетърпимост” Грифит използва вече заснетия материал от друг свой проект - “Майката и законът”, като към основната сцена – една майка, която е разделена несправедливо от детето си и мечтае да го люлее в люлка, се добавят за фон още няколко исторически събития – Вартоломеевата нощ, разпъването на Иисус Христос, падането на Вавилон...
image
Постер на филма "Нетърпимост. Борбата на любовта през вековете"

image
Режисьорът, продуцент и актьор Д. У. Грифит бил и... МАСОН!!!

 “Раждането на една нация” е  изпреварващ времето си филмов образец, поради използването на модерни техники на снимане, монтажа на сцените – който създава илюзията за движение, в комбинация с умелия текстови разказ; Именно популярността на този филм издига на преден план доминирането в следващите години на пълнометражните ленти. Филмът разпалва ожесточени спорове в американското общество, поради отрицателното изобразяване на тъмнокожите граждани на САЩ (като разбойници, насилници и анархисти) и белите антирасисти (аболиционистите по време на Гражданската война и техните “достойни наследници” в епохата на Реконструкцията след нея – чиновници и военни на федерална служба, както и самозвани бизнесмени-авантюристи от Севера, наричани “Торбалани” (Boogieman – също и “плашило”), които грабят чрез измами разорените си и доверчиви бели съграждани от Юга ), както и положителното изобразяване на робството и “белите рицари” от Ку Клукс Клан – като единствена защита от беззаконието и следвоенния хаос на местните .
image
Франсиско де Гоя. "Торбалан", 1797 г. Чаршафите, с които се обличат "рицарите" от ККК,  за да приличат на призраци или плашила (boogiemen),  май че е доста стара идея...

  Филмът е възхваляван от политически лидери като президента Удроу Уилсън, който заявява, че киноразказът е “история, написана с мълния”, но е бил обект на бойкот от страна на антирасистки организации като “Асоциацията за граждански права и напредък на цветнокожите американци” (NAACP). Прочее, президентът Уилсън е бил състудент на автора на романа “The Clansman” (“Човек на Клана”, изд. 1905 г.), - Томас Диксън, послужил за литературна основа на филмовото повествование. Самият роман е втори том от Диксъновата поредица за “изгубения рай” на белите южняци – преди Гражданската война и неволите им – след нея. Първата част се нарича “Леопардови петна”, а третата е “Предател”. Дейвид Грифит получава основното си образование у дома - от по-голямата си сестра – Мати. Баща им умира, когато той е едва на 7 години, след което семейството преживява сериозни финансови затруднения. Когато Дейвид е на 14, г-жа Грифит изоставя фермата и премества семейството в гр. Луисвил, където отваря пансион, но предприятието не е доходоносно и бъдещият пионер на нямото американско кино е принуден да напусне гимназията, за да подпомага финансово семейството, като работи в склад за сухи храни, а по-сетне – в книжарница. Грифит започва своята кариера на драматург с големи надежди, но постига малък успех - само една от пиесите му е приета за осъществяване. Като младеж Дейвид участва в няколко любителски театрални постановки.
През 1907 г. Д. У. Грифит, който все още се надява да стане един ден знаменит драматург, пристига в Ню Йорк и се опитва продаде на продуцента Едуин Портър от филмовите студиа на Томас Едисън свои сценарии. Портър ги отхвърля,  но предлага на напористия участие във филма “Спасен от гнездото на орела” , 1908 (може да го гледате на адрес: http://www.youtube.com/watch?v=1lflJ6ZVKgo ). Грифит открива призванието си в кинобизнеса и започва да се чувства там като у дома си. През с.г. той приема актьорска работа за “American Mutoscope and Biograph Company” (създадена към лабораториите на Т. Едисън от основният спонсор на изобретателя през 1895 г.; активна – до 1928 г.; реализира повече от 3000 късометражни и 12 пълнометражни – предимно развлекателни – филмови продукции), в Ню Йорк и по-известна като “Biograph”.  Същата 1908 г. главният режисьор на “Biograph” Уолъс Маккътчиън (McCutcheon) се разболява тежко и синът му У. М. - Младши заема поста на баща си. Но Младши не е в състояние да донесе успехи на студиото, затова шефът на “Biograph” Хенри Марвин решава да даде на Грифит тази позиция, и Грифит прави първия си филм за компанията – “Приключенията на Доли” (в случая - лично име: Dollie; “dolly”, като съществително име е “кукла” в англ.; може да гледате филма на адрес: http://www.youtube.com/watch?v=cYQCTEYjYDA ).  
image 
Дъглас Феърбенкс, Мери Пикфорд, Дейвид Илюелин Уорк Грифит и Чарлз Спенсър Чаплин

 “Biograph” е първата компания от Източното крайбрежие на САЩ, която снима филм в селцето Холивуд, Калифорния – “В Старата Калифорния (1910). (Да не се бърка с едноименния от 1942 г. на “Рипъблик Пръдакшън”, който е пълнометражен и “говорящ”).  Повлиян от италианския игрален филм Cabiria (1914), Грифит е убеден, че игралните филми са търговски жизнеспособни. Той продуцира и режисира “Джудит от Бетулия” (1914), един от най-ранните игрални филми, произведени в Съединените щати, с участието на Бланш Суийт и Хенри Б. Уолтхол (може да гледате филма на адрес: http://www.youtube.com/watch?v=p9mIR0y1WQM ). По това време в “Biograph” вярвали, че по-дългите филми нямат бъдеще и са финансово неизгодни като възвращаемост. Според актрисата Лилиан Гиш , " Там  [ в Biograph] мислеха, че, гледайки по-дълги филми, зрителите могат единствено да си повредят очите...”. От друга страна, един пълнометражен филм излизал минимум US $ 30,000 тогава, а бюджетът на Грифит бил строго ограничен, и, за да може да реализира своите по-дълги филмови проекти, той напуска “Байограф”. Присъединява се към “Mutual Film Corporation’ и създава студио с мениджъра на “Majestic Studio” Хари Ейткен (Harry Aitken), известно като “Reliance-Majestic Studios” (по-сетне променено на “Fine  Arts  Studio”). Неговата нова продуцентска компания става автономен партньор със собствен екип в “Triangle Film Corporation” (TFC) на Томас Инс и “Keystone Studios” на Мак Сенет; “Триъгълната филмова корпорация” (TFC) се оглавява от Хари Айткен, който продължава да твори в “Mutual Film Corporation”, и брат му Рой. Именно чрез Reliance-Majestic Studios  Грифит продуцира Човек на Клана”, впоследствие придобил широка известност като “Раждането на една нация”.
Исторически погледнато, “Раждането на една нация” е първият блокбъстър (“касов хит”), в какъвто се превръща, благодарение на съпътстващите го скандали. Някои хора натрупват цели състояния от правата за разпространение на филма. ( цит. Лилиан Гиш в интервю пред Кевин Браунлоу). Протестите на несъгласните с филмовата интерпретация на романа на Т. Диксън и забраната за излъчването му в някои градове правят огромна реклама на филма. Сред хората, които печелят най-много от филма, е Луис Б. Майер, откупил правата за разпространение на филма в щата Нова Англия. С натрупания капитал от тази сделка той започва кариерата си на продуцент и основава компанията “Metro-Goldwyn-Mayer” (MGM) . За разлика от “Раждането...”, “Нетърпимостта” е финансов провал за своя създател. Грифит влага огромни средства за пищни декори както и при първия филм, но производствените разходи не се покриват. Изникват търкания със съдружниците и Грифит се мести в “Artcraft” (част от “Paramount ” ) през 1917, а след това във “First National” (1919 -1920). В същото време той основава “United Artists” заедно с Чарли Чаплин, Мери Пикфорд и Дъглас Феърбенкс, където Грифит продължава да прави филми, но никога не постига популярността на “Раждането на една нация” или “Нетърпимост”.
image
Реж. Д.У. Грифит и актьорът Хенри Б. Уолтхол с други актьори на снимачната площадка

image
Звездата на Д. У. Грифит на булевард "Холивуд" в Л. А.

Грифит е и продуцент на филма от 1915 “Мъчениците от Аламо”( или: “Раждането на Тексас” (който може да гледате на адрес: http://www.youtube.com/watch?v=x2xiJJQz5-A ). Други филми на Грифит в “Юнайтид Артистс”: “Прекършени цветове”; “Пътуване на Изток”; “Дрийм Стрийт”; “Една вълнуваща нощ”; “Сираците на бурята/Осиротели от бурята/”; “Америка”; След финансовия провал на “Животът не е ли прекрасен ” (1924), Грифит е принуден да напусне “Юнайтид Артистс” и се връща към работата си като режисьор и създава частично озвученият “Дамата от тротоарите (“Lady of the Pavements”,1929) и само два озвучени филма – “Ейбрахам Линкълн (1930) и “Борбата (“The Struggle”,1931). След финансовия крах на последния, той никога не прави друг филм.  
image
През 1936 г. режисьорът Уди Ван Дайк ( Woody Van Dyke), който е работил като асистент при Грифит в “Нетърпимост”,  предлага на бившия си началник да му помогне в снимнето на “Сан Франциско” (за земетресението през 1906 г.). Въпреки, че Грифит не е споменат, избраните от него звезди Кларк Гейбъл, Джанет Макдоналд и Спенсър Трейси превръщат този филм в касовия хит на годината.
image
Лилиан Гиш в сцена от "Прекършени цветове"

  През 1939 г., продуцентът Хал Роуч (Hal Roach) наема Грифит за производството на  “За мишките и хората” ( “Of Mice and Men”,1939) и “Милион години преди новата ера” (“One Million B. C.”, 1940), като му пише: "Имам нужда от помощ от при производството, да изберете правилните писатели, актьорски гласове, костюми, декори.., и да ми помогнете като цяло в надзора на снимачния процес”. Въпреки, че Грифит и Роуч не се разбират добре по отношение продуцирането на “За мишките...”, и Грифит напуска преди края на снимките, по-късно Роуч твърди, че някои от сцените в завършения филм са режисирани от Грифит. Актьорите, които участват в този филм, си спомнят, че Грифит участва само в някои екранни и костюмни тестове. Но Роуч рекламира като продуцент и Грифит, при предствянето на готовия продукт в края на 1939-та. Грифит настоява името му да бъде изтрито.   В средата на 1930-те г. Д. У. Грифит получава специален “Оскар” от Американската академия за филмови изкуства и науки. През 1946 г. той посещава снимачната площадка на епичния уестърн на Дейвид О. Селзник (David O. Selznick – известен най-вече с филма си “Отнесени от вихъра”) - “Дуел на слънце ", където участват и някои от неговите ветерани актьори, като Лилиан Гиш, Лайънъл Баримор и Хари Кери. Грифит бил помолен да напусне незабавно снимачната площадка, защото, при вида на стария си началник, споменатите актьори започнали да се държат неадекватно, например – забравяли репликите си от вълнение...
image
Сцена от филма "Шапка от Ню Йорк" на Д. У. Грифит

  Д. У. Грифит почива от мозъчен кръвоизлив през 1948 г., по пътя към болницата в Холивуд, след като бил открит в безсъзнание във фоайето на “Никърбокър хотел” (Knickerbocker Hotel, L.A.) в Лос Анджелис, където той живеел сам. Погребението му е съпроводено обществен траур и заупокойна служба в масонски храм в Холивуд, където няколко известни филмови звезди присъстват , за да му отдадат последна почит. Погребан е на планината Тавор, в двора на гробището на методистката църква в град Сентърфийлд, щата Кентъки. През 1950 г. Гилдията на американските режисьори издига на гроба му паметник от камък и бронз. 
image
"Майсторът на филми" Д. У. Грифит, пощенска марка, САЩ

  Кинолегендата Чарлз Спенсър Чаплин нарича Грифит "Учител на всички нас". Това мнение е широко разпространено сред кинодейците. И Джон Форд , и Алфред Хичкок и Орсън Уелс изпитват уважение към режисьора на “Нетърпимост”. Орсън Уелс казва: "Никога не успях да намразя Холивуд, благодарение на явлението  Д. У. Грифит. Един град, чиято просперираща индустрия, като форма на изкуство, се дължи почти изцяло на този човек ...” Независимо от споровете, дали Грифит наистина е измислил нови техники в кинограматиката, той изглежда пръв разбира , че е необходимо да бъдат комбинирани различни техники и  използвани за създаване на експресивен език, нещо, което ще получи широко признание с прожекциите на “Раждането...” (1915 ). В ранните късометражни филми, правени за “Biograph” от Грифит, като “Мускетарите от свинската алея” (1912, който може да гледате на адрес: http://www.youtube.com/watch?v=kG5hbpL8Njo ) и който реално е първият “гангстерски” филм, можем да видим, как внимателното насочване на камерата и смяната на различни планове, в комбинация с промяната на осветлението изостря напрежението и променя внушението. При завършването на “Нетърпимостта”, режисьорът открива нови възможности за въздействие върху зрителите, акцентирайки върху промените в музикалния фон. Д. У. Грифит е отличен с пощенска марка от 10 цента в САЩ, издадена на 5 май 1975 г. През 1953 г. Американската гилдия на режисьорите (DGA) учредява награда на името на Д. У. Грифит, като най-високо отличие. Сред носителите й са филмови майстори като:  Стенли Кубрик , Дейвид Лийн , Джон Хюстън , Уди Алън , Акира Куросава , Джон Форд , Ингмар Бергман , Алфред Хичкок , и както и приятелят на Грифит – Сесил Б. Демил. Въпреки това, на 15 дек., 1999 г., президентът на DGA Джак Шей и Национаният съвет на DGAобявява, че наградата ще бъде преименувана на “Отличие на DGA за цялостен принос към филмовото изкуство”,  защото филмът на Грифит "Раждането на една нация " “подпалва расови конфликти” в американското общество.  Франсис Форд Копола и Сидни Лъмет , предишни носители на наградата, са съгласи с решението на гилдията. Грифит е водещ герой в “Момичето от студио Биограф” ( 1980 – “The Biograph Girl”), мюзикъл за началото на филмовата епоха на нямото кино, където са представени и актрисите Мери Пикфорд, Лилиан Гиш, режисьорът Мак Сенет и основателят на “Парамаунт пикчърз” Адолф Зукер. На 10 декември 2008 г. в Музея на Холивудското наследство се провежда аналитичен преглед на ранните филми на Грифит,  за да отбележат стогодишнината му като пионер на нямото игрално кино. От 22 януари 2009 г. в Центъра за история Олдъм, в Лагранж , Кентъки, отваря врати 15 местен театър в памет на Грифит, който разполага с видеотека с почти всички филми на Грифит, които може да закупите или гледате под наем. Д. У. Грифит има пет филма, запазени в Националният филмов регистърна САЩ като "културно, исторически или естетически значимо". Тези филми са: Бягството на лейди Хелън (1909), Едно кътче в пшеницата (1909), Раждането на една нация (1915), Нетърпимост: Бборбата на любовта през вековете (1916) и Прекършени цветове (1919).
  Избрана филмография на Д. У. Грифит:   ·                    Укротяване на опърничавата(1908)   ·                    Луди пари (1908)   ·                    Без желание пред олтара(1908)   ·                    Една романтична еврейка (1908) с Флорънс Лорънс   ·                    Пред олтара (1909)   ·                    Тези ужасни шапки (1909)   ·                    Бягството на лейди Хелън(1909)   ·                    Възкресението (1909)   ·                    Провинциален лекар (1909) с Флорънс Лорънс и Мери Пикфорд   ·                    Едно кътче в пшеницата(1909)   ·                    Къща със затворени щори (1910)   ·                    В старата Калифорния(1910) с Хенри Б. Уолтхол   ·                    В пограничните щати (1910) с Хенри Б. Уолтхол   ·                    Oператорът от самотната долина (1911) с Бланш Суийт   ·                    Усмивката на детето (1911) с Бланш Суийт   ·                    Кървава борба(1911) с Бланш Суийт и Лайънъл Баримор   ·                    Извън сянката (1911) с Бланш Суийт   ·                    Сътворяването на човека с Бланш Суийт (1911)   ·                    Събуждането (1911) с Мейбъл Норман(д)   ·                    Богинята на плевелите с Бланш Суийт (1912)   ·                    Приятели (1912) с Мери Пикфорд, Хенри Б. Уолтхол, Лайънъл Баримор и Хари Кери   ·                    Невидим враг (1912) с Лилиан Гиш   ·                    Шапка от Ню Йорк (1912) с Мери Пикфорд, Лайънъл Баримор, Мей (Мери) Марш и Лилиан Гиш   ·                    Мускетарите от Свинската алея (1912) с Лилиан Гиш   ·                    Привлекателността на пиенето (1913)   ·                    Масло и вода (1913) с Бланш Суийт, Хенри Б. Уолтхол, Лайънъл Баримор и Хари Кери   ·                    Джудит от Бетулия (1914) с Бланш Суийт, Хенри Б. Уолтхол, Мей Марш, Лилиан Гиш и Дороти Гиш   ·                    Силно сърце (1914) с Бланш Суийт, Лайънъл Баримор и Алън Хейл   ·                    Отмъстителна съвест (1914) с Бланш Суийт и Хенри Б. Уолтхол ·                    Раждането на една нация (1915) с Лилиан Гиш, Хенри Б.Уолтхол, Мей Марш, Мириам Купър и Раул Уолш ·                    Нетърпимостта (1916)   ·                    Сърцата на света(1918) с Лилиан и Дороти Гиш   ·                    Голямата любов(1918) с Лилиан Гиш   ·                    Чистосърдечната Сузи (1919) с Лилиан Гиш, Робърт Харън   Прекършени цветове(1919) с Лилиан Гиш   Романтика от Щастливата долина (1919)   Пътуване на изток (1920) Лилиан Гиш   Осиротели от Бурята(1921) с Лилиан и Дороти Гиш   Дрийм Стрийт (1921) с експериментално озвучаване от въртящ се диск, по метода “Фотокинема” (или: “Фонокинема”), изобретен от Орландо Келъм   Една вълнуваща нощ (1922) с Хенри Хил   Маминото синче (1923) с Ал Джолсън   Бялата роза (1923) с Керъл Демпстър и Мей (Мери) Марш   Америка (1924)   Животът не е ли прекрасен (1924) с Керъл Демпстър и Нийл Хамилтън    Сали (oт стърготините) - (1925) с У. К. Фийлдс, Керъл Демпстър   Мъките на Сатаната (1926)   Барабани на любовта (1928) с Мери Филбин, Лайънъл Баримор   Битката между половете (1928)   Дамата от тротоарите (1929) с Лупе Велес и Уилям Бойд Ейбрахам Линкълн (1930) с Уолтър Хюстън   
Борбата (1931) Всички снимки в този постинг са заети от съответните статии в англоезичната Уикипедия за споменатите личности или събития. Превод и редакция на биографичните материали, които също са заети от англоезичната Уикипедия: Здравко Б. Спасов, 29.02.2012 г
image
image

image
"Майсторът на филми" Д. У. Грифит, пощенска марка, САЩ

image
Лилиан Гиш (1893 -1993 г.)

image
Мери Марш (1894 - 1968 г.)

image
Илюстрация от книгата на Диксън, изд. 1905 г.







Гласувай:
9


Вълнообразно


Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: deathmetalverses
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 9568235
Постинги: 3153
Коментари: 5645
Гласове: 58743
Спечели и ти от своя блог!