Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.08.2022 18:56 - Словата/ думите/ разказват
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 7819 Коментари: 15 Гласове:
34

Последна промяна: 25.08.2022 06:34

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Преди 10 години така бях озаглавил една глава в  научна студия  за монетите на Анхиало- Монетите разказват!
Да, монетите разказват и затова нумизматиката е дял и то много сериозен в историческата наука! Защото тематиките в монетосеченето дават много важна информация относно , търговията, флората, градското устройство, поминъка на населението! За  немаркирани в книжнината събития, за които няма откъде да се извлече информация  и какво ли още не........

В частен разговор с проф.  Михаил Лазаров, човек с огромен принос относно разкриването на историята на древно Анхиало,  споделих, че Анхиало от Новата ера реално превъзхожда и то с много, превъзнасяните Аполония и Месамбрия! И единствената причина може да е в добива на сол!Той слушаше,  без да ме прекъсва Накрая каза, че няма данни за добив на сол преди Осми век, когато е формирана лагуната- Поморийската! Без нея не може да има солодобив! Но в следващ разговор, потвърди ,че наистина е възможно да има солодобив от началото на новата ера! Хидроинженери са установили наличие на лагуна около Новата ера!

 Названието на този ценен, като златото продукт,  в дълбока древност, в нашия език удивително се припокрива с това на латинския бог на Слънцето Сол!? Случайно ли е това?
Едва ли!  Които познават технологията на солодобива, знаят,  че тя е пряко свързана със Слънцето! Без него солодобивът  е немислим, пряк резултат е от неговата дейност !Интересно , че този бог Сол фигурира в руския вариант на Слънце- Солнце! Тук се появява  и една интересна връзка, свързана със смяна на мястото на гласната пред "Л" , след нея Известната в БЪЛгари и в БЛЪгари!?

Така, названието на солта  в Българския е пряко свързано със  Слънцето, с Бог Сол!
Но в самият латински сол е SALUS/ салус/ , а слънце -естествено- SOLIS!  Интересното е ,че SOLUS e сам! Да, това е отличителна страна на Слънцето- То е само на небето, други обекти около него не се виждат с просто око!

Солта в древността е била и разплащателно средство! Който я е притежавал е бил богат, затова свързах възхода на Анхиало със солта С нея са се правили разплащания и те могат да се докажат с с думата за заплащане-SALARIUM  Но и тук се забелязва характерното прескачане от сол към Слънце  Заплащане е  SOLUTIONIS
А слънчев лъч е RAdium! Какво от това ли? Ами името на бог РА е в основата на думата Връзка  на латинския с древноегипетския?.....

Интересно е,   как стоят нещата в сродните на латинския френски и италиански?

На италиански Слънце е соле, сам е соло, лъч е -РАджжо Парите са СОЛди, намек ,че в древността солта е имала функция на пари! Отново е налице размяна на местата на Слънце и сол! Защото сол е сале! Оттам салдо е салде, а войник е солдато! Намек , че той воюва, но е платен!

На френски нещата стоят по приблизително същия начин:
Слънце е СОЛей, сол е Сел, но солен- САЛин Оттук заплата е САЛер  Намек, отново, че солта е имала функция на пари!
Лъч  е RAyon, пише се с двойното "И" -игрек и се чете Рейон!Отново връзка с бог Ра!

Интересното е ,че бог Ра фигурира и в староБългарската дума за Слънце ,съхранена  отчасти в някои РАЙОни/ а, отново Слънцето участва тук!?/ Наричано е Слънцето РАйо или РАйко! Оттам и думата РАй- Слънчево място
Французите са наричали нашите катари БугРИ или БогРИ!?  Хора на бог РА , Слънчеви хора!

В заключение:Думите наистина говорят за обекта,  който описват! Стига човек да не махне с ръка и да отсече-Не ми се слушат глупости! ЗАЩО , НАИСТИНА ,ДА СИ РАЗВАЛЯ РАХАТЛЪКА, ДА РОВИ!
Да, в замяна ще си  остане само невеж! Но това не се наказва!




Гласувай:
34



1. panazea - Какво ни дава речника:
24.08.2022 19:54
salut Du latin salus, salutem
sauve sauver De l’ancien francais salver, du latin salvare.
salvare salvo. De salvus. salvatio salvator salvatus
salus Apparente salveo (« etre bien portant ») et salvus (« sauf, sain, bien portant »).
salvus le latin salus (« sante ») avec lequel salvus forme un doublet
solis Genitif singulier de sol.
Sol, le Soleil personnifie
solago (« tournesol »)
solaris, solarius (« solaire »)
solarium (« cadran solaire »)
solatus (« qui a recu un coup de soleil »)
solatum (« coup de soleil »)
insolo (« ensoleiller, insoler »)
insolatio (« ensoleillement, insolation »)
solo
salio, sallo
Стигаме до Du latin saliva слюнка

цитирай
2. leonleonovpom2 - Здравей, Тони!
24.08.2022 20:30
Това е нормално, френският е свързан с латинския!
Иначе патир на френски и патя на Български се припокриват
На Добродан ще дам един коз, за тюркския- сьол на френски и сал на Тюркски са безкрайно близки! Само да се разберат, кой от кого? Тук съм безкомпромисен течението е от пълно към празно, а не обратно......
Идеята на постинга беше за връзкато на Българския относно сол и слънце с латинските еквиваленти и сродните му на френски и италиански!
И, че слъмце и сол са взаимно заменими и сол е в основа на думи, свързани със заплата, съотношение между приходи и радходи, пари изобщо!
По простата причина ,че солта е била бяло злато!~
Който не го разбира, постарал съм се, да го обясня елементарно и не мога да имам вина за това!

Благодаря за отзива!
цитирай
3. leonleonovpom2 - Здравей, Тони, отново!
24.08.2022 20:48
Стигаме до Du latin saliva слюнка

Слюнката не е дестилирана вода!
В нея се съдържат известно количество йони на натрий и хлор, които формират солта!

цитирай
4. panazea - Да , Лео , учудих се как си направил връзка между сол , слънце и сам!
24.08.2022 21:08
Аз не бих се сетила.
цитирай
5. dobrodan - Напълно съм съгласен с така подредената убедителна семантична връзка.
24.08.2022 21:28
Мога да добавя солдат, солтан/султан, салц, думата е международна.
Поздравления! :)
Добре е, когато човек чете. Да, солта е била много скъп продукт дълго време. Във вътрешността на континентите не е лесно да добиеш сол. Рудници, тежка е. Разбира се, че е по-лесно да изсъхне морската вода и да обереш остатъка. Слънцето помага безплатно :) на процеса.
Ето, виждаш сам, с повече мислене нещата се подреждат логично :).
Хубава вечер на всички!
цитирай
6. leonleonovpom2 - 4. panazea - Да, Лео, учудих се как си ...
24.08.2022 21:30
4. panazea - Да , Лео , учудих се как си направил връзка между сол , слънце и сам!
21:08
Аз не бих се сетила.
цитирай

Изтрий

Професионално изкривяване ,Тони! Човек обикновено приема всичко като даденостПрофесията ме научи да търся причини! да анализирам и съпоставям!
Съвпаденията между френски и италиански с латинския са нещо обичайно Човек ще каже, какво толкова, взимаш речника и готово!? Да ,технологията може да се приеме ,че е такава !Но трябва да се сетиш какво и къде да търсиш!? На времето спасих колега от голям резил В паниката си щеше да направи още по- голям! Не само той беше паникьосан Въпреки ,че се бях зарекъл, измъкнах го! Написах какво да направи на лист с индиго Копието за мен!
След време каза, че какво толкона съм направил, той знаел това ,което съм казал? Извадих листа и го размахах Защо тогава съм му таписал, да обясни
Да ,знае го на теория ,вероятно? Но ,не може да го приложи, не знае кога и как!...
В случая е интересно ,че в "хора" се включва и нашият ,уж тюркски език? Сол и Слънце, това са възлови думи И гравитиращите край тях пари!За помислят праволинейните!

Лека нощ!
цитирай
7. kvg55 - leonleonovpom2,
24.08.2022 22:00
Да, имало е време, когато солта е изпълнявала функцията на пари.
Делима; не се разваля; скъпа е, защото трудно се е добивала и то само на определени места. Така че логично е във връзка с добиването на сол Анхиало да е имало период на икономически просперитет.
Има вътрешна връзка между обекта и определящата го дума, която е еднопосочна – наименованието изразява определени качества на нещото, но не може да му придаде качества, които то обективно не притежава. Важно е името да изразява съществени качества, което не винаги е така. Понякога нещото се именува съвсем слуйно и повърхностно. Затова от думата не винаги могат да се правят основателни изводи за носителят й.
При хората е малко по–различно. Името може да е неподходящо за качествата и характерът на носителя му.
Моето лично име напълно съвпада с характера ми да създавам мир. Владимир също би ми подхождало.
цитирай
8. panazea - Знам ги само на турски , тюркският съм го забравила.
24.08.2022 22:18
Бълг. сол слънце сам пари
Турски туз гюнеш йалнъз пара
Тузлата , Чорба парасъ
tuz gunes yalniz para
не знам как е на тюркски .
:)))
цитирай
9. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
24.08.2022 23:32
5. dobrodan - Напълно съм съгласен с така подредената убедителна семантична връзка.
21:28
Мога да добавя солдат, солтан/султан, салц, думата е международна.
Поздравления! :)
Добре е, когато човек чете. Да, солта е била много скъп продукт дълго време. Във вътрешността на континентите не е лесно да добиеш сол. Рудници, тежка е. Разбира се, че е по-лесно да изсъхне морската вода и да обереш остатъка. Слънцето помага безплатно :) на процеса.
Ето, виждаш сам, с повече мислене нещата се подреждат логично :).
Хубава вечер на всички!
цитирай

Изтрий

Да ,нещата в живота са подредени в логична последователност Случайността почти липсва! Е, понякога, както при задачите,може да има няколко решения И всяко от тях да е вярно!/ На времето, на изпит, реших задача по топлотехника по нетрадиционен начин Не и знаех отговора Преподавателят не я призна Седна да я рещава, за да ми докаже с отговора, че е прав Много бързо разбрах ,че ще получи моят отговор Гледах му сеира И когато победоносно ми подаде получената стойност-същата, аз без да гледам му казах, какво е получил Той онемя видя ,че същата цифра е и при менПровери моето решение, нямах грешка Не знаех отгонора, да го склръпя
Е, не призна задачата, толкова задръстен беше
Излязох бесен, без да кажа нищо Той изскочи след мен, да ми обяснява? Отвън го направих на нищо! Не посмя да се оплаче, бях прав!
Ето, такива, спират движението напред! Особено и ако са овластени!

Лека нощ!

лека нощ!
цитирай
10. leonleonovpom2 - здравей, Краси!
24.08.2022 23:43
7. kvg55 - leonleonovpom2,
22:00
Да, имало е време, когато солта е изпълнявала функцията на пари.
Делима; не се разваля; скъпа е, защото трудно се е добивала и то само на определени места. Така че логично е във връзка с добиването на сол Анхиало да е имало период на икономически просперитет.
Има вътрешна връзка между обекта и определящата го дума, която е еднопосочна – наименованието изразява определени качества на нещото, но не може да му придаде качества, които то обективно не притежава. Важно е името да изразява съществени качества, което не винаги е така. Понякога нещото се именува съвсем слуйно и повърхностно. Затова от думата не винаги могат да се правят основателни изводи за носителят й.
При хората е малко по–различно. Името може да е неподходящо за качествата и характерът на носителя му.
Моето лично име напълно съвпада с характера ми да създавам мир. Владимир също би ми подхождало.
цитирай

Изтрий

Прав си! В имената има и пожелателност! И колкото и да е добронамерена, тя не винаги се сбъдва! Но в природните процеси, в които има повторяемост, грешките са рядкост Като бях дете, от трети клас нагоре, ходех да помагам на соларите до нас Меракът ми беше да карам количката със сол Абсурдно ,товарът и беше около сто килограма Даваха ми гребло да заравнявам купчината и да чупя ганидите в солниците -една тънка кора, ка повърхността на водата, пречеща на изпарението и на кристализацията на солта Така, че връзката между слънцето и солта при кристализацията й, е желязна! Няма нищо случайно в нея

Лека нощ!
цитирай
11. leonleonovpom2 - ЗдравейТони, отново!
24.08.2022 23:56
8. panazea - Знам ги само на турски , тюркският съм го забравила.
22:18
Бълг. сол слънце сам пари
Турски туз гюнеш йалнъз пара
Тузлата , Чорба парасъ
tuz gunes yalniz para
не знам как е на тюркски .
:)))
цитирай

Изтрий
Знам, че си полиглот!
В Турция има едно огромно, Тузла гьол, Солено езеро По площ е след езерото Ван В Сухия период беше, само сол на повърхността Тръгнах да търся локва някъде Ескурзоводът-турчин ,разбра намеренията ми Каза какво да направя
Като намеря локва ,да сваля чорапите и да потопя краката След това, без да ги бърша, да обуя чорапите и обувките Гледах с недоверие, но той ме успокои, че така ще има ефест от потапянето! Чорапитге, те ще станаг като кора, ще ги изпера!

Лека нощ!
цитирай
12. emelika - Замисли ме за корена на думите
26.08.2022 13:58
За онова в тях, което стига надълбоко и ги свързва в дълбочината на същността им.
цитирай
13. leonleonovpom2 - Здравей, Елена!
26.08.2022 16:36
12. emelika - Замисли ме за корена на думите
13:58
За онова в тях, което стига надълбоко и ги свързва в дълбочината на същността им.
цитирай

Изтрий

А ти, ти ме зарадва в замяна, след дълго отсъствие!

Да, словото отличава хората от животните, в него е и връзката междутях-хората!

Всичко най- добро!
цитирай
14. solinvictus - cafe solo- самичко кафе ! Тълк...
30.08.2022 22:28
cafe solo- самичко кафе !
Тълкуването на монетни надписи ,символи,монограми и Богове е субективна мозъчна спекулация на посредствени историци.Ползването на клиширани понятия и събития ,дори които не са се случвали е много интересна тема.
цитирай
15. leonleonovpom2 - cafe solo- самичко кафе !Тълк...
30.08.2022 23:18
solinvictus написа:
cafe solo- самичко кафе !
Тълкуването на монетни надписи ,символи,монограми и Богове е субективна мозъчна спекулация на посредствени историци.Ползването на клиширани понятия и събития ,дори които не са се случвали е много интересна тема.


А, ,соле мио- Мое Слънце!
Къде се беше скрило, в някоя друга система ли?
Така, за посредствените историци разбрахме, как стоят нещантта с тях!
А с непосредствените, какво е положението?Те какво ползват за тълкуване ? Употребени царски носни кърпички ли?
Как разбират за събития преди хиляда години, състояли ли са се или не?
За Слънцето е ясно, ако са били през времето когато грее, то е очевидец!
Ти по този начин ли идентифицираш събитията-дали са се състояли или не?
Дай някой пример за описано събитие в нашата история, коети ти ,като очевидец си установил ,че не се е състояло! Като очевидец!

Ти беше тълкувал един оловен печат преди години, имам такъв спомен , ако не се лъжа!
Това какво означава, че се самопоставящ при посредствените историци ли?
Ако е така, изненадан съм от самокритичността ти!

Бъди здрав и изгрявай по график!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9138498
Постинги: 1348
Коментари: 29647
Гласове: 102599
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031