Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Календар
«  Септември, 2021  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Постинг
17.09.2011 19:24 - Бялата революция на Шах Мохамед Пахлави (ч.1)
Автор: deathmetalverses Категория: История   
Прочетен: 2421 Коментари: 0 Гласове:
12

Последна промяна: 17.09.2011 19:24

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
В продължение на 2 500 г. иранците (персийците) са възпитавани, че трябва да бъдат покорни на един лидер – шах или имам, издигнат на власт по Божията воля, който мисли като мъдър, добър и любящ БАЩА за благополучието на всеки един свой поданик. Но едноличен лидер начело на държавата, с безконтролна власт, това задължително е равносилно на насилие и тирания, и упадък. Според предствителите на демократичната иранска опозиция в страната, емигрантската диаспора и сред дисидентите в църковния шиитски клир, осъзнаването на тази проста истина и отърсването от тази заблуда е ключът към демократизирането и просперитета на съвременното иранско общество.
image
Протести по време на революцията от 01.1978 - 02.1979 г. под монумента "2500 години Персийска държава (Иран - от 1925 г.)", построен от шах М. Пахлави в Техеран 

Ако аятоласите в Иран бяха наистина ‘луди’.., защо до ден днешен не са използвали ядреното оръжие, което закупи съвсем легално от САЩ шахът в средата на 60-те г. на 20 век (справка: История на Иран, Уикипедия), срещу Израел или Саддам Хюсеин (във войната от 1980-1988 г.)? Защо Западът мълчи (или умишлено забравя?) за тези 10 атомни бомби, но позволи израелската авиация да разруши в 1979 г. строящ се за мирни цели атомен реактор в Ирак – с френска помощ тогава, но скача днес срещу друг такъв, който иранците градят съвместно с Русия ? Навремето и шахът, и Израел бяха основни съюзници на САЩ в Средния изток (пактът АСЕАН).., но ЦРУ инсценира кражба на обогатен уран от американски обекти., преди да го достави като военна помощ на на г-жа Голда Мейр в пустинята Негев...
Твърдо съм убеден, че религията е изобретена с политически цели, за защита икономическите интереси на управляващата класа, и е подвластна на политически манипулации, така също както и официалната историческата "наука"...

image
Шах Мохамед Пахлави прокламира принципите на Бялата революция

  Бялата революция ( персийски انقلابسفیدEnghelābSefid ) е мащабна серия от реформи в Иран , започната през 1963 г. от Шах Мохамед Реза Пахлави . Програмата за реформи е  специално изработена за укрепване на връзките между монархията и тези социални слоеве, които подкрепят традиционната политическа система в Иран. Шахът рекламира Бялата революция като стъпка към модернизацията, но има известно съмнение, че монархът също така има и политически мотиви: Бялата революция (името се дължи на факта, че е безкръвна) е начин за него да укрепи династията Пахлави. Чрез Бялата революция  шахът се надява да ограничи влиянието на помешчиците (едрите земевладелци аристократи), консервативно и ксенофобски настроените духовници и   търговците, като си създаде нова база за подкрепа сред работническата класа и безимотните селяни.
image
Шах М. Пахлави раздава национализирана от феодалите земя на безимотни и малоимотни селяни.

Програмата целеше, получавайки земя, държавни инвестиции и повече права, селяните в Иран да се превърнат в нова обществена сила, съюзник на монархията, за да се осуети заплахата срещу трона от все по-враждебната и критично настроена към финансовите и пр. злоупотреби на монарха средна класа. Тоест, Бялата революция в Иран представлява нов опит да се въведе реформа от горе при запазване на традиционните модели на отношенията: Шахът – Върховен водач и Бащица и Благодетел на нацията. Чрез поземлената реформа, същността на Бялата революция, шахът се надявал да се превърне в любимец на селяните в провинцията, ограничавайки влиянието на градската аристокрация. С цел да се легитимира Бялата революция, шахът провежда национален референдум в началото на 1963, на който 5 598 711 иранци гласуват “ЗА”  реформите, и 4 115 - “против”.  Въпреки че от тази цифра може да се предположи, че огромното мнозинство от народа подкрепя реформите, има много основания да се оспори обективността и точността на референдума, предвид ограниченията спрямо политическата опозиция, свободата на словото и мисълта в шахски Иран. Референдумът е проведен единствено на територията на Иран, под зоркото око на полицията и армията, като над 5 милиона иранци от диаспората в Европа, САЩ и Средния изток не са допуснати да участват в него.
image
Шах М. Пахлави  и принцовете с иранския  висш църковен шиитски клир; Дясно, на заден план - шефът на зловещата служба за сигурност САВАК - ген. А. Насири

Според източници от днешната иранска политическа емиграция, близки до монарха, шахът е имал намерение да извърши ненасилствено възстановяване на иранското общество чрез икономически и социални реформи, с крайна дългосрочна цел  превръщането на Иран в световната икономическа и индустриална сила . Шахът въвежда нови икономически понятия, като например за разпределение на печалбата за работа и започва да финансира от държавния бюджет проекти в тежката индустрия, както и национализация на гори и пасища . Най-важна обаче е  поземлената реформа, при която традиционните поземлени елити на Иран губят голяма част от своето влияние и мощ. Близо 90% от иранските васално зависими безимотни селяни стават собственици на земя като резултат.


image
Руините на Персеполис

Социално платформата предоставя на жените повече права и се изливат много пари в образованието , особено в селските райони. Създаването на Корпуса за грамотност позволява на младите мъже да изпълняват своята задължителна военна служба, като работят на село като учители и ограмотяват на държавни разноски децата. Бялата революция се състои от 19 елемента, въвеждени в продължение на период от 15 години, а първите 6 от 1962 г. са одобрени с референдума на 26 януари1963.
  1. Поземлена реформа и програма за премахване на феодализма: Правителството купува земя от феодалите по това, което се смята за справедлива цена и го продава на селяните, на 30% под пазарната стойност, като кредита се изплаща до над 25 години, при много ниски лихвени проценти. Това дава възможност за 1,5 милиона селски семейства, които някога са били малко повече от роби на собствениците на земи, бидейки принудени да ги обработват безплатно от раждането до смъртта си, да се освободят от робството. Като се има предвид, че средният размер на селско семейство е 5, програмата за поземлени реформи донася свобода за около 9 милиона души, или 40% от населението на Иран;.
  2. Национализация на горите и пасищата : Въведени са много мерки, не само за защита на националните ресурси и да се спре унищожаването на гори и пасища, но също така и да се облагородяват и да ги обработват. Повече от 9 милиона дървета са били  засадени в 26 региона, създават се  70 000 акра (280 km І) "зелени пояси" около градовете и по границите на големите магистрали .
  3. Приватизация от правителството на производствени предприятия и фабрики, като от продажбата на акциите на народа  и старите феодали се създава изцяло нов клас заинтересовани фабриканти, които биха могли да помогнат за индустриализиране на страната, благодарение на личния си интерес.
  4. Разпределение на печалбата за индустриални работници в предприятия от частния сектор, като фабричните работници и служители имат дял от 20% на нетната печалба на местата, където са работили и осигуряване на премии, въз основа на по-висока производителност или намаления на разходите.
  5. Разширяване правото на глас и избиране на обществени постове и служби за  жените. Тази мярка е критикувана от Ч А С Т (!!!) от духовенството.
  6. Създаване на Корпуса за грамотност , чиято идея е тези, които имат диплома за средно образование и са длъжни да служат на страната си като войници да могат да го направят като се включат вборбата с неграмотността по селата. В 1963 над 2 / 3 от населението е неграмотно, както и 1 / 3 от столичани – жителите на  Техеран.
  7. Учредяване на Корпуса за здравеопазване , чиято цел е  да се разшири общественото здравеопазване в селата и селските райони на Иран. За 3 години почти 4500 медицински групи са обучени и близо 10 милиона случаи са били лекувани от Корпуса .
  8. Създаване на Корпуса за възстановяване и развитие , чиято цел е  да се обучат селяните  на съвременни методи и техники на отглеждане и поддържане на добитък. Резултат: селскостопанското производство между 1964 и 1970 г. се увеличава с 80% в тонажа и с 67% като стойност.
  9. Формиране на сградата на местното самоуправление. Петима селски старейшини се избират в съвет за период от 3 години, да действат като арбитри, помагащи за уреждане на леки престъпления и спорове. През 1977 г. там са участват 10 358 домакинства, което се равнява на обслужване на близо 10 милиона души, живеещи в над 19 хиляди села из цялата страна .
  10. Национализация на всички водни ресурси , въвеждане на проекти и политики, чиято цел е цел да се съхранят и да се възползват от ограничените ресурси на Иран вода повече хора. Много язовири са изградени и още пет са в процес на изграждане през 1978 година. В резултат на тези мерки, напояваната земеделска земя като площ се увеличава от 2 милиона акра (8,000 км І), през 1968 г., до 5.6 милиона през 1977 г..
  11. Програма за модернизация и реконструкция на обществените сгради по затънтените селца и градове в дълбоката провинция с помощта на Корпуса за възстановяване и развитие. Изграждане на обществени бани, училища и библиотеки; инсталирането на водни помпи и електрически генератори за течаща вода и достъпно електричество, радиоприемници, киносалони.
  12. Дидактически реформи , които целят подобряване качеството на образованието в масовите училища, чрез разнообразяване на учебната програма с цел подрастващите учащи се да се адаптират към нуждите на живота в съвременния свят.
  13. Право на работниците на собствени акции в индустриални комплекси, където са работили чрез завъртане на промишлени единици, с 5-годишна история и повече, в публични дружества, където до 99% от акциите на държавните предприятия и 49% от акциите на частни фирми могат да  бъдат предложени за продажба на работниците в предприятието най-напред и след това за широката общественост.
  14. Стабилизиране на цените и кампания срещу неразумно спекулата (1975). Собствениците на фабрики и големите вериги магазини са били наказвани с най-тежки глоби, някои от тях влизат и в затвора, а на други се отнемат лицензиите. Санкции са били налагани и спрямо мулти-националните чуждестранни фирми и тонове стоки, съхранявани за спекулативни цели, са били конфискувани и продадени на потребителите на фиксирани цени.
  15. Безплатното и задължително образование и дневна безплатна храна за всички деца от детската градина до 14-годишна възраст. През 1978 г., 25% от иранците са учат в държавни училища. През същата година има 185 000 студенти от двата пола, които учат в университетите на Иран. В допълнение към горните,  над 100 000 студенти следват  в чужбина, от които 50 000 са записани в колежи и университети на САЩ . На държавни разноски....
  16. Безплатна храна за нуждаещите се майки и за всички новородени бебета на възраст до две години.
  17. Въвеждане на социалното осигуряване и Националния осигурителенинститут за всички иранци. Проектът за Национална здравно-осигурителна системапредвижда при пенсиониране, работникът или служителят, натрупал необходимия стаж и отговарящ на определени критерии, да получава до 100% от бившата си заплата.
  18. Стабилни и разумни цени при наемане или закупуване на жилищни имоти (1977). Държавен надзор за цените на земята и различните форми на спекулации с поземлена собственост.
  19. Въвеждане на мерки за борба срещу корупцията в рамките на бюрокрацията. Имперската инспекция е създадена, като в състава й влизат представители на административните органи и хора с доказана почтеност.
image
За този портрет, саморъчно подписан от А. Хитлер "С най-добри пожелания на Реза Шах Пахлави", основателят на династията беше изгонен от СССР, Англия и САЩ през 1941 г. в Южноафриканския съюз (дн. Република Южна Африка) 

Развитие  и неочаквани последици Наистина, в периода 1963-1978 г в Иран има малка индустриална революция. Пристанищните съоръжения са подобрени, транс-иранската железопътна система бе разширена и основните пътища, свързващи Техеран и провинциалните столици били асфалтирани. Отварят врати много малки фабрики, специализирани в шивачеството, хранително-вкусовата промишленост, цимент, плочки, хартия, и уреди за дома. Големи фабрики за текстилни изделия, машинни инструменти, както и монтаж на автомобили по западен лиценз  също са oтворени. Влиянието на образователните институции в иранското общество също нараства след старта на Бялата революция. Записването в детските градини се увеличава от 13300 до 221990, в началните училища от 1640000 до 4080000, в средните училища от 370000 до 741000 и колежите - от 24885 до 145210. Не само се открива нови училища, но се създават и внедряват нови образователни политики, предназначени да намалят чиновническия контрол върху образованието и религиозното образование. Корпусът за ограмотяване  помага делът на грамотните да се увеличи от 26 до 42%. Бялата революция също така включва и някои реформи за правата на жените. Жените придобиват право да гласуват, да се кандидатират за изборни длъжности и да служат като адвокати, а по-късно и съдии. Брачната възраст за жените бе вдигната от 12 на 15 години.
image
1896 г. Оковани представители на най-миролюбивата, произлязла от исляма и суфизма религия - Бахайската вяра, очакват екзекуция

Едва ли шахът е очаквал, че Бялата революция ще доведе до нови социални напрежения, както и до свалянето на династията Пахлави от Пауновия трон. Гневът на градската работническа класа и националната интелигенция, които би трябвало да се облагодетелстват донякъде от реформите на шаха и да бъдат привлечени за съюзници на монархията, е предизвикан от  забраната на политическите партии, професионалните сдружения, синдикати, както и независими вестници. Поземлената реформа, вместо да  осигури преданност и подкрепа за правителството, създава голям брой независими фермери и работници без земя, който са слаби политически оръдия, без чувство на лоялност към шаха. Народът  усеща неприязън към все по-корумпираното правителство, а лоялността им към духовенството, което се смята от векове, по традиция, за по-загрижено за съдбата на населението, остава последователно или се повишава. Както отбелязва Ervand Abrahamian, "Бялата революция бе предназначена да изпревари ‘червената’.Вместо това, тя проправи пътя за ислямската революция. " Бялата революция не сработи икономически, тъй като "тънката струйка надолу", отпускана от държавните приходи от петролната индустрия, предназначена за създаване на нови работни места и фабрики, не успя да се изкачи отново ‘нагоре’, като се осъществи естествено преразпределение на доходите. Елитът около шаха започна много да краде....Вярно е, че Иран е постигнал известен напредък с различни социални програми от Бялата революция, но е също толкова вярно, и че все още има една от най-лошите детска смъртност или съотношение лекар-пациент като проценти в Близкия изток. В шахски Иран към 1978 г. според ЮНЕСКО съществуваше един от най-ниските проценти на хората, които получават висше образование. Например, 68% от възрастното население тогава  остават неграмотни, и 60% от децата не завършват начално училище, въпреки че е платено от държавата....
image
Екзекуция на бахаи - нач. на 20 век, Исфахан

Най-важното следствие от наложената отгоре Бяла революция и – иначе полезните и важни за обществения просперитет реформи в икономически изостаналия аграрен Иран, - е нарастващата популярност на аятоллах Рухола Хомейни. Той започва духовната си кариера като член на онази част от шиитското духовенство, които следват практиката на "пасивния мистицизъм", без  да се занимава с правителството или политически въпроси. С нарастващата корупция около шаха и близките му при изпълнението на реформите от проекта “Бяла революция”, Хомейни обаче израства до яростен политически враг на шаха. Бялата революция е катализатор за промяна в мисленето на Хомейни. След като Хомейни, като уважаван член на духовенството, започва открито да се противопоставя на шаха и призовава за свалянето му, хора от различни професии и с различен икономически статус започват да виждат в негово лице обединителна фигура.
image
Бани Садр - първият президент на Ислямска република Иран. Носят се слухове, че е бил отровен от аятоласите (фарси - от "ает" - "учен, който има право да тълкува стиховете на Китаб Аль-Курани")

Въпреки че Бялата революция допринася за известен икономически и технологичен напредък на Иран, провалите на някои от аспектите на програмата за поземлена реформа и пълната липса на демократични реформи , както и тежкия антагонизъм към Бялата революция от духовенството и поземлените елити , в крайна сметка допринесе за падането надинастията Пахлави и иранската революция през 1979 г..  Проблемът с поземлената реформа Поземлената реформа, която е във фокуса на Бялата революция, имаше за цел да отслаби лидерството на феодалната аристокрация и наемодателите на земя. На тяхно място, въпреки че се появи нова група от търговски ориентирани фермери, както и превърнат масово в свързани с пазара стопанства. Бързото разрастване на малките собственици на земя реализира, но селяните като цяло не придобиват земя. Само около половината от населението в селските райони са получили земя, и много от хората, които са получили земя не са получили достатъчно, за да се издържат самостоятелно. В резултат от Бялата революция, населението в селските райони може да бъде разделено на 3 групи: проспериращите земеделски производители, малки собственици на земя, и селски работници. Първата група е единствената , която наистина успява да се възползват от поземлени реформи, и тази група се състои от бивши селски старейшини, съдия-изпълнителите, и някои бивши наемодатели. Втората група се състои от изполичари, които са получили не повече от 10 хектара земя - минималния размер, който е необходим в повечето райони човек да се издържа. Повечето от тези хора в крайна сметка продават земята си срещу акции в държавните кооперации, тъй като е безсмислено да се опитват да оцелеят. Последната група не е получила земя от държавата, т.к. не отговаря на минималните критерии за отпускане на земя на изплащане -  селскостопански работници и овчари. Много от тях мигрират към градските центрове за работа. По този начин може да се заключи, че земеделските реформи наистина не предоставят терени на всички заинтересовани, които биха обработвали земята, но се създава нов вид прослойка от градски безработни или полу-безработни .
image
1953 г. Армията превзема Меджлиса (Народното събрание) при преврата срещу народния любимец - икономиста реформатор д-р Мохамед Мосадък, предствител на предпоследната иранска царска династия - Каджарите; Мосадък бе свален от ЦРУ на САЩ, след като пое курс на сближаване с СССР и национализира добива на петрол....

Бялата революция е получава най-много критики от две основни групи: духовенствотои помешчиците. Наемодателите са ядосани от поземлените реформи, защото земята им е билаотнета и раздадена на бившите им слуги и роби. Те мразят правителството на шаха, заради подбиването на техните вековни правомощия. Ползващото се с огромен авторитет шиитско духовенство е разгневено от реформите, защото са отстранени от голяма част от традиционните им правомощия в сферата на образованието и на семейното право, както и понижаване на тяхното по-рано силно влияние в селските райони . А "голям процент от горния ешелон на духовенството дойде от земевладелски семейства", дълбоко засегнати от реформата и много намалели доходи от арендата на земи засяга директно  духовенството и техните институции. Наемите от около 10 000 села, чиито наеми допринасяха за финансиране на религиозните дейци, са били пренасочени за преразпределение от държавата.
image
Демонстрация в подкрепа завръщането на Хомейни

image
Шах М. Пахлави във Вашингтон, 1977 г., с Атертън, Съливан, Сайръс Ванс, президента Джими Картър и държ. секретар Збигнев Бжежински

image
Основателят на династията Пахлави - Реза шах с децата си - от ляво на дясно - престолонаследникът Мохамед и принцесите Шамс и Ашраф

Най-подходящият човек, който открито се противопоставя на Бялата революция и на шаха е Рухола Хомейни. Въпреки, че духовенството в Иран не е щастливо от много аспекти на Бялата революция, като например предоставянето на избирателно право за жените, и светския законопроект за местните избори, както и от поземлената реформа, духовниците като цяло не са бяха активно протестиращи. Хомейни, от друга страна, сякаш за да се подложи на сериозна промяна на мисълта от традиционната си роля и практики на шиитското духовенство, започна активно да се изказа срещу новите реформи и шаха. В прочутата си реч в гр. Ком през юни 1963 г. той говори за студентските протести и срещу бруталността на шаха, като за първи път напада монарха като личност. Тази реч довежда до изгнание  Хомейни, но и извън Иран той не спира протестите си, нито пък отслабва влиянието му в Иран.
image
Завръщането от изгнание на Имам Р. М. Хомейни

Хомейни също атакува разпоредбите на реформи, които биха позволили членовете на немюсюлманските малцинства в Иран да бъдат избрани или назначени в местните власти и на държавни служби: “Аз нееднократно съм подчертавал, че правителството има зли намерения и се противопоставя на обредите на исляма. ... Министерството на правосъдието ясно показа своето несъгласие с ислямските закони чрез приемането на различни мерки, като премахването на изискването, че съдиите трябва да бъдат задължително мюсюлмани и мъже; отсега нататък, евреи, християни и враговете на исляма и мюсюлманите трябва да разрешат въпросите относно честта и легитимацията на мюсюлманите”.
image
Имам Р. М. Хомейни с внук и внучка, у дома

Няколко месеца по-късно на празника Ашура , Хомейни произнася гневна реч, в която напада шаха като "окаян нещастен човек" и пита, дали шахът случайно не е евреин, служейки на Израел и САЩ, като се има предвид, че шахските авоари от петрола се обслужват от банките на РОТШИЛД... Два дни по-късно, на 5 юни, Хомейни е арестуван, което предизвика три дни на размирици, оставяйки няколко стотин мъртви. Хомейни е освободен от домашен арест през април 1964 г., и е изпратен в изгнание, през ноември . Наскоро излязла книга, публикувана от държавна организация в Ислямската република забранява на немюсюлманите да вземат решение по въпроси, засягащи честта на мюсюлманите, като твърди, че "правото на жените да бъдат избирани е параван, за да се прикрият други далавери ",  и специално разрешението на шаха БАХАИТЕ (най-либералната и космополитна МЮСЮЛМАНСКА СЕКТА!!!) да заемат съответни публични длъжности и  подобряване на отношенията с Израел. Законопроектът не е приет преди референдума от 1963, но съответните градски и провинциални съвети са инструктирани да пренебрегват задължителното условие: "Да е мюсюлманин, се кълне в Корана и че е от мъжки пол”, с одобрението на кабинета на Амир Асадола Алам (16 Mehr 1341 / 8 октомври 1962 г. ). image

Бахайският молитвен дом в гр. Хайфа, Израел, със суфи-градина, по всички правила на сакралната (мистична) геометрия...

Правото на жените да бъдат избирани е параван, според критиците на шаха, за да се прикрият други цели. Заличаването и промяната на първите две условия са насочени към узаконяване на присъствието на бахайската общност на ключови държавни длъжности. Както бе споменато по-горе, едно от условията на САЩ за подкрепата  на шаха, е подкрепата му за Израел и подобряване на отношенията между Иран и Израел. Инфилтрация на последователите на колониалистичната идеология на Бахаизма в трите власти биха гарантирали това състояние.
Обаче няма доказателства на тези твърдения и обвинения в теориите за конспирация срещу бахаите, които съществуват през целия  20 век, за да привлече общественото внимание от страна на правителството. Chehabi предполага, че обвиненията и предразсъдъците на светските иранци срещу бахаите произтичат от анти-космополитния облик на иранския национализъм, и докато Бахайската вяра потвърждава единство на човечеството , то иранският национализъм съдържа силни ксенофобски елементи.
image
Националните ръководители в ИРИ на Бахайската вяра (2000 г.) бяха арестувани, като "врагове на исляма" и "израелски агенти" и засега се намират в затвора, при възможно най-нечовешки условия на живот...

image
Така ИРИ се разправя с "бахайските свине"

  Превод от английски, селекция на снимките и увод: Джак Б. Салвадор



Гласувай:
12
0


Вълнообразно


Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: deathmetalverses
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 7592706
Постинги: 3008
Коментари: 5312
Гласове: 54871
Спечели и ти от своя блог!